16 Benda Termahal di Dunia




16. Saffron $11/gram
Zaffran@Saffron ini ialah bunga yang banyak khasiat dan mempunyai nilai komersial yang tinggi.Sekilo saffron boleh mencecah Rm 1700 hingga 23000.




15.Emas $56/gram
Emas adalah logam berharga yang dicari-cari untuk syiling,barang kemas dan hasil seni lain sejak dulu lagi.Daya tahan emas terhadap pengoksidaan ,membolehkan emas di gunakan dalam elektroplat pada permukaan penyambung eletrik.Emas juga digunakan dalam pembuatan komputer,kapal angkasa,enjin pesawat dan hasil pengeluran lain.




14.Rhodium $58/gram
Rhodium digunakan terutamanya dalam penukar pemangkin untuk mengurangkan pelepasan karbon dari kereta.Saduran emas putih dengan Rhodium dapat mencantikkan dan menambahkan kilauanya.Rhodium juga mempunyai sifat tahan gores atau calar.




13.Platinum $60/gram

Platinum digunakan dalam barang kemas,peralatan pergigian.Oleh kerana dihasilkan hanya beberapa ratus tan setahun,Platinium merupakan bahan yang terhad dan berharga.




12.Methamphetamine $100/gram

Methamphetamine meningkatkan kecerdasan otak,tenaga..tetapi dalam dos yang tinggi boleh menyebabkan eurofia,mengaktifkan sistem psikologi dengan mencetuskan kenyataan melatadopamin didalam otak.




11.Tanduk badak sumbu $110/gram
Tanduk badak digunakan dalam perubatan tradisional Asia dan pembuatan pisau di Yaman dan Oman.




10.Heroin $130/gram
Heroin adalah analgesik penenang yang disintesis oleh CR Alder Wright  dengan menambah dua kumpulan acetyl molekul morfin dan popi candu.Apabila digunakn dalam perubatan,ianya digunakan untuk merawat sakit teruk seperti serangan jantung.sekiranya diambil dalam jangka waktu yang lama ianya akan mengakibatkan ketagihan.




9.Kokain $215/gram
Kokain diperoleh dari tumbuhan koka.Ia adalah perangsang sistem saraf pusat,penahan selera makan.




8.Lsd $3000/gram
Lysergic acid diethylamide terkenal dengan kesan psikologi termasuk proses berfikir yang diubah-ubah,synaesthesia,rasa diubah masa,pengalaman kerohanian.Boleh menyebabkan kerosakan otak,rasa bimbang dan berkhayal.




7.Plutonium $4000/gram
Bahan radiasi yang penting dalam pembuatan senjata nuklear,minyak nuklear.





6.Painete $1800/karat
Dijumpai di Burma pada tahun 1950.Sukar dijumpai didalam dunia ini.




5.Taffeit $20000/gram@karat
Permata ungu yang sangat sukar diperolehi melebihi berlian.




4.Tritium $30000/gram
Tritium mengeluarkan elektron melalui beta.Digunakan dengan meluas pada tanda pintu kecemasan,penerangan jam.sebagai pencahayaan,tidak memerlukan tenaga elektrik.



3.Berlian $55000
 Berlian merupakan galian yang paling terkenal dan berguna di antara 3,000 galian yang diketahui. Berlian terkenal kerana kualiti fizikalnya yang hebat, terutamanya kekerasannya




2.Kalifornium $27 juta/gram
Kalifornium adalah unsur kesepuluh dalam siri aktinida bersimbol Cf dan bernombor atom 98. Kalifornium digunakan dalam analisis pengaktifan neutron.Dihasilkan dalam letupan bintang tertentu dan digunakan dalam terapi kanser.




1.Antimatter $62.5 trilion/gram
Bahan bumi yang termahal di dunia.Antimatter pada masa hadapan berkemungkinan diguna sebagai minyak dalam kapal angkasa untuk ke planet yang lain.Ianya juga digunakan dalam perubatan,iaitu imbasan PET untuk mengenalpasti penyakit-penyakit tertentu.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...