Budak kecik ke budak besar?

 Assalamualaikum


Awal tahun 2000..Lepas isya' macam tu la..ada sorang budak kecik ni baru je lepas di tepekkan bedak sejuk oleh ibunya.Ayah dia pun siap-siap jugak.Berbaju melayu berkain pelikat..Ibu dia pun siap berbaju kurung.Ish nak pergi mana pulak ni.Dia pun di pakaikan baju kurung.
Nak pergi mana malam-malam macam ni..jalan kaki je?Tak sampai lima minit diorang sampai dekat tempay yang hendak di tuju tu..Dalam kampung je..tapi pakai baju macam nak pergi kenduri pulak.

Budak kecik yang hanya membontoti ayah dan ibunya terpinga-pinga melihat ramai orang di perkarangan masjid kampungnya itu.Kebanyakkannya berjubah,berserban..yang perempuanNampak putih je semua pakaian diorang.Ada pentas kecil,lampu-lampu bulat dekat sekeliling khemah.Persembahan ape ye.

Lepas sorang pakcik tu berucap,muncul sorang pakcik lagi.Berjubah dan berkopiah.Orang kampung semua tepuk tangan..Punya la panjang berjela pakcik berjubah cakap,sepatah haram budak kecik tu tak faham.Budak kecik tu hanya faham b***,S****,P******!! ye,pakcik berjubah tu pot pet pot pet lepas tu mencarut! ish! Ait... ibu dia tak marah pun pakcik tu..kalau dia yang tercakap b***,Ibu dia tampar mulut.Ibu cakap tak baik mencarut.Pakcik ni cakap,Ibu tak marah pulak..siap gelak-gelak agi..Orang kampung dia pun sama..siap tepuk-tepuk tangan...Budak kecik ni rasa mengantuk..pot pet je..ingat ada persembahan ape..

Taknak vote bole?

Lima bulan selepas itu..sekali lagi Ibu ayah budak kecik tu siap-siap macam nak pergi kenduri.Budak kecik pun di pakaikan baju raya tahun lepas.Cantik dia hari tu.Bertocang dua lagi.Kali ni bukan berjalan kaki,tetapi  naik motor kapcai ayahnya..Hampir 15 minit sampai di pekan.Ramainya orang.Polis kat tepi jalan pun banyak.Ada orang jahat ke kat sini.Budak kecik tu kalau nampak polis,dia akan ingat ada penjahat kat kawasan yang sama.

Orang ramai berpusu-pusu masuk ke dalam dewan.Budak kecik tu nampak berwarna-warni baju orang yang datang.Ada yang berbaju kurung,berkebaya..Yang lelaki berkemeja.Oleh kerana terlalu ramai..ibu dan ayah duduk di belakang sekali.Budak kecik tu dah tau kejap lagi pakcik yang berbaju batik dekat atas pentas akan berucap.Adoi.. ngantuk lagi la dia.Budak kecik tu tengok,pakcik tu berucap takda pun mencarut macam yang dulu tu.Kadang-kadang dia terjerit-jerit..lepas tu semua orang bersorak..ish ape la pakcik ni cakap.Budak kecik tu malas nak peduli.Dia hanya fikir,bila nak balik...

i'm big girl :)

Tiga belas tahun berlalu,Budak kecik tadi dah besar! Sekarang dia dah faham apa yang berlaku di sekelilingnya.Dia juga dah tahu siapa pakcik-pakcik tadi.Sekarang dia di dedahkan dengan kumpulan-kumpulan pakcik tadi.Dia juga di kehendaki untuk memilih salah satu dari mereka.Malangnya....dia tak tahu nak buat pilihan.Jadi budak itu ambil keputusan dengan takmau memilih!
Bersalah kah dia?berdosa kah dia?Bagi dia,dia ikut sahaja siapa pun..Adakah dia sudah jadi tidak bertanggungjawab?

Budak itu selalu mendengar,menonton tentang kumpulan-kumpulan mereka..Setiap pihak sentiasa ada macam-macam perkara buruk yang di ceritakan di media.Budak itu kadang-kadang tak tahu mana yang betul,mana yang salah..Jadi,biarlah orang lain yang menentukan..Adakah budak itu seperti lalang?Perlu kah dia memilih?

nota Lidi:Budak kecik senang..tak perlu fikir hal macam ni..kan!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...