Senggugut Sekunder


Assalamualaikum
Warning..entry 18sx :P

Satu hari Sarah terlantar je semalam.Sakit ape lagi..sakit perempuan la..period ok! Sarah bukan nak cerita hal yang memalukan..nanti ada pulak yang cakap hal period pun nak cerita ke??ok faham..tapi Sarah nak cerita hal period yang mungkin ada yang masih tak tahu.Bukan semua orang jadi macam Sarah ok.Dalam 100 perempuan,yang mengalami senggugut sekunder mungkin hanya 6 hingga 7 orang.


Senggugut terbahagi kepada dua iaitu:

Senggugut Primer (Berlaku pada hampir semua perempuan)
Kesakitan senggugut primer ini disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat.Senggugut primer akan  beransur kurang apabila wanita itu mencecah usia matang sekitar 20-an dan kebiasaannya selepas berkahwin dan mengandung, senggugut primer akan bertambah baik dan kadangkala hilang sama sekali. 
Gejala:rasa senak,sakit pinggang,mual

Senggugut Sekunder(Hanya beberapa orang)
Senggugut jenis ini disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim (endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut. Oleh kerana pertumbuhan dan perkembangan endometriosis bergantung kepada hormon estrogen yang dikeluarkan ketika haid, maka ia akan terus membesar dan merebak. Ini menyebabkan senggugut yang semakin serius setiap tahun.
Gejala:Sakit perut yang melampau,muntah,cirit-birit,kadang kala pengsan

Masa zaman sekolah dulu,setiap bulan sarah mesti masuk bilik sakit.Cikgu-cikgu dah tau dah muka Sarah ni je yang asyik masuk bilik tu.Kawan-kawan perempuan semua tau..yang lelaki tak tau kot.Diorang ingat Sarah ni sakit perut je.hehe..




Apa yang Sarah rasa?

Mula-mula Sarah akan rasa pedih dekat perut.Rasa macam kayu yang berduri di jolok-jolok ke dalam.Pedih yang teramat.Memang meraung-raung la.Nangis tak yah cakap..rumah sebelah pun boleh dengar.Lepas tu..Sarah akan muntah-muntah.Tekak ni rasa mual.Peluh keluar macam berjoging tau! kaki akan jadi sejuk..Sarah tak boleh bangun langsung sebab sakit giler.Sarah hanya mampu baring ,meraung sambil tekan perut.Semua ni berlanjutan sampai 5 hingga 6 jam sampai lah Sarah tertidur dengan sendiri.Lama kan Sarah terpaksa rasa sakit?Kiranya kalau sakit dari pagi..dekat malam baru sakit tu hilang.Itu pun lepas Sarah dah bangun dari tidur.Selagi tak tidur,selagi tu sakit tak hilang.Nak tunggu tertidur tu yang siksa..kena bertahan lebih 5 jam.. ;(

Di sebabkan hal ini, Sarah tak berani nak kerja dengan orang,takut nanti datang sakit,Sarah blah macam tu je.Dulu pernah la kerja sekejap dengan orang sebelum dapat resault spm kan.Sarah lari balik sebab dah tak tahan.Habis,takkan Sarah nak berguling-guling kat tempat kerja.

Kadang-kadang ada yang tak faham.Diorang ingat Sarah ni mengada-ngada.Ya Allah..sakit tu bukan boleh di buat-buat.Macam mana nak bertahan kalau rasa mencucuk-cucuk perut  ni tanpa henti.Boleh ke buat tak tahu?Yang merasa ni tau la.Family dengan kawan baik Sarah je faham.
Ibu Sarah cakap nanti kalau dah kahwin,dah takkan rasa teruk sangat.

Sarah hanya makan ubat yang Sarah beli dekat farmasi.Kadang-kadang berkesan.Memang seronok sangat bila tak rasa sakit langsung.Alhamdullilah sekarang dah tak macam dulu.Kalau ada pun setahun 2 hingga 3 kali je yang rasa teruk macam semalam.Ada yang cakap kalau ssenggugut sekunder ni sukar hamil..Apa pun tu semua kuasa Tuhan..

Nota lidi:harap-harap bulan depan tak sakit... :)








No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...